lördag 4 juli 2015

Fläderäventyr!


När flädern står i full blom och himlen är oskyldigt blå är det ju svårt att låta bli att vilja göra saft! Mamma brukar göra på, enligt mig, stulen fläder. Men efter att ha undersökt detta närmare vet jag nu att du får plocka vild fläder (såvida den inte växer i ett naturreservat) tack vare allemansrätten. Så there you have it mamma, jag är skyldig dig en ursäkt. 

Utrustade med stege, saxar och påsar bar det iväg till det fantastiska träd som ligger intil åkern här vid stugan. Jag älskar att när M ska göra något, gör han det ordentligt!


Alltså, som en pensionär (ursäkta parallellen) stod jag och suckade mållöst en gång i minuten "det är heelt otroligt"..men kolla själv! Helt otroligt!


Man undrar ju vad hon tänker med den där posen! 


Stora fina ljust gula klasar. Doften är helt fantastiskt!


På vägen hem hämtade M posten. Där låg denna goda och väntade..Tackarr!


En hel 15 (?) literskastrull med klasar. Det skulle vara 50 enligt receptet men jag glömde räkna dem, det var säkert närmare 70..


Så otroligt söta små blommor..


Citron ska det vara i, det stod 3 men jag körde i fler! Älskar citron i alla former..

 
Innan man häller på sockerlagen är det som en blomsteruppsättning i kastrullform. Ljuvligt!

Här kommer receptet:  

50 Klasar fläderblommor
3 Citroner (eller fler beroende på hur hög syra du vill ha)
2 Liter vatten
2 Kilo socker
50 Gram citronsyra

Koka upp vattnet tillsammans med sockret. Skiva under tiden upp citronerna och lägg dem tillsammans med de osköljda klasarna (helst under) i en större bunke som ryms i kylen. Häll sockerlagen över klasarna och tillsätt citronsyran.  

Låt bunken stå i rumstemperatur ett dygn innan du sätter in den i kylen. Smaka sedan av varje dag till du fått önskad styrka. Blanda 1+8 och avnjut riktigt kall!

Kram! 

L.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin