fredag 14 november 2014

Nu längtar jag...


..efter jul. Jag är verkligen inte ensam, i de flesta bloggar jag läser börjar det dyka upp julpyssel, hyacinter, kalenderpyssel och det bara andas längtan. Vad längtar du efter? Är du som jag, drömmer om en vörtbrödsmacka med julskinka och senap? Kanske julmusiken i kyrkorna? Få åka "hem" om du har flyttat till en annan ort? Eller rent av bara vara ledig och få en break från vardagen?

Det jag längtar mest efter näst familjemys är presentandet. Att slå in fina paket och fundera på mottagarens reaktion är något av det bästa som finns. Att göra en annan människa glad. Jag njuter av bara tanken! Här tänkte jag dela med mig av skapandet av årets paketetiketter i papperslera.


Leran kommer från Panduro, du hittar den här, den är gjord på papper och är mjuk och smidig att jobba med. Den är rätt dryg och räcker till många omgångar..så det här är bara början...

Man gör enligt pepparkaksbakmodellen: Kavla, tryck ner formen, ta bort leran runt om, ta bort formen, upp med figuren och lägg den på en bricka att torka över natten. Rätt så väldigt enkelt va?


Det var lite trixigt i början eftersom man inte har något "mjöl" så figurerna fastnade i duken. Vi lärde oss rätt snabbt dock, Liten och jag, att man inte behövde kavla så hårt..


 Ett tips är att använda en gammal vaxduk eller liknande så man inte förstör ytor man är rädd om. Hålet för snöret är gjort med den lilla korken som brukar sitta på suddet på en stiftpenna.
Bokstäverna är stansade med bokstavsstämplar från Granit, dem hittar du här.


Trevlig pysselstund! Och du, de behöver inte bli helt perfekta..gör dem med kärlek, 
det är allt som behövs..

God fredag,

Lena

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin