lördag 21 november 2015

Skärmtid.


Ooooh, detta ämne..är det bara jag som får lite lätt ångest bara man hör ordet?!
Hur mycket..? När..? Vissa dagar..? Inte alls..? Fritt..? Barnlås..?

Var på en väldigt intressant föreläsning förra helgen som handlade om relationer, bland annat vår relation med våra barn. Föreläsaren ( Dr. Robi Sonderegger) pratade då bland annat om just skärmtid och hur de kör 2:1 hemma. Alltså 2 timmar ute och leka tex. "ger" 1 timme skärmtid. I vilken ordning man vill, det går ju att börja med skärmen men då vet barnet att om en viss tid stänger vi av så blir det att hitta på annat sen..Klockrent ju! Äntligen ett koncept som vi tror kommer funka för oss, på riktigt :) 

Gissar att vi inte är ensamma om att ha ett barn som efter en för lång stund framför vilken skärm som helst, får ett smärre raseriutbrott när man vill att hon stänger av..? Sen har jag även upptäkt att hon blir rätt speedad om hon kollar precis innan läggdags. Det är ju helt sjukt vad skärmen gör med våra barn i för stora doser!! För att inte tala om våldsamma spel i för låga åldrar..eller vilken ålder som helst förresten.

Det känns så himla bra att äntligen bestämt hur vi ska ha det kring skärmarna för det är så väldigt lätt att det blir för mycket! Detta medför ju också en förändring för oss vuxna men jag tror vi också kan må bra av att stänga av elektroniken lite oftare och prata lite mer..

Hur gör ni hemma?

Lördagskram,
L.

3 kommentarer :

  1. Jag tänker som du, oroar mej för att barnen sitter för mycket vid skärmen, att de inte är ute tillräckligt, inte leker. Så vi har regler som följs och barn som alltid snällt frågar om det är okej.
    Nu säger ju ny forskning på området att mycket skärmtid för barn inte är skadligt blablabla... jag tänker att jag struntar i forskningen och håller fortfarande på mina regler. Känns bäst så faktiskt!
    Ha en fin fortsättning på lördagen!

    SvaraRadera
  2. Låter bra med det där med skärmtid. Mina barn är vuxna men jag är ändå på de så de inte sitter för mycket framför datorn... Kram

    SvaraRadera
  3. Ja usch vad mycket tid som tillbringas vid skärmen, det gör vi tyvärr alla här hemma... Inte lätt det där. Låter bra att begränsa tiden tycker jag, men inte alltid enkelt med barnen och ungdomarna.

    Önskar dig en fin första advent!

    Kramiz aka

    SvaraRadera

Follow on Bloglovin